Didymiový filtr v akci

Didymium (z řečtiny: dvojí prvek) je směs prvků praseodymu a neodymu. Více viz Wikipedia.

Pro tento zápisek jsem si vyhledal z archivu dvě fotografie, které by zdánlivě neměly nic společného. Jarní krajinka s kvetoucí třešňovou alejí a průhled dyznou do interieru pece na redukci železa jsou opravdu náměty poněkud nesouvisející. To co je spojuje, je použitá technika - didymiový filtr.

Struska 1300°C

Fotku jsem pořídil v průběhu experimentální tavby železa v Technickém muzeu v Brně. Na objektivu jsem měl nasazený didymiový filtr. Pořídit snímek bylo poměrně náročné, protože jsem se musel přiblížit jen na několik desítek centimetrů k peci. Žár byl pocitově na hranici snesitelnosti. S obavou, abych nepoškodil fotoaparát (jsou to všechno plasty) jsem musel rychle najít pozici, zaostřit, vyfotit a uhnout.

Didymiový filtr jsem v této situaci použil fakticky k účelu, ke kterému byl původně určen. Růžové didymium je sklo s vysokou propustností světla specificky vyvinuté k absorbci jasně žlutého světla o vlnové délce 589 nm. Didymiové brýle jsou používány k ochraně očí před konkrétními viditelnými a UV složkami světla vyzařovaného při foukání skla - umožňují vidět sklo, zatímco je zpracováváno v ohni. Používá se rovněž při svařování a jiných pracech s rozžhaveným kovem. Stejně tak na tomto snímku umožnilo vidět detaily tekuté strusky uvnitř pece. Bez filtru bychom dostali jen přezářené žluto-bílé nic.

Náhled fotografie

Třešňová alej

Ve fotografii se častěji používá kombinace didymiového a polarizačního filtru. V této sestavě se alespoň v mém případě filtry vzájemně neutralizovaly do barevného podání jen příjemně táhnoucího k teplým tónům. Při nastavení na "plné slunce" na Nikonu, jsem byl s barevným podáním spokojen. Na rozdíl od obvyklého zvýraznění podzimních barev, což je takové fotoklišé, jsem tuto kombinaci nasadil v jasný, slunečný jarní den. V obraze jsem žlutou jako takovou prakticky neměl. Výsledek je zjasněný, subjektivně kontrastnější a je z něj cítit jistá míra nereálnosti, kterou divák ale není schopen zařadit. Při pozornějším zkoumání je patrný posun zelené směrem k modré, což by mohli ocenit posluchači a příznivci bluegrassu ☺.

Náhled fotografie

Obě fotografie byly vyfoceny v RAW a převedeny a upraveny v Adobe® Photoshop® LightRoom 5.

Filtr jsem zakoupil na Megapixel.cz ve výprodejové akci. Filtry již nejsou k dispozici.